fredag 1 februari 2013

idag klockan fjorton somnade min mormor in. efter en hel del smärtor (njursmärtor till och med, som kan vara en av de värsta tydligen), så fick det palliativa vårdteamet på Halmstad lasarett koll på morfindosen. hon hade alltså inte ont, utan suckade bara en sista gång och så var hon borta. mamma var där, jag och morfar kastade oss in i en taxi till sjukhuset när hon ringde. när vi kom dit höll de på att klä henne fint och pynta med ljus. så när vi gick in i sjukhussalen 2 på avdelningen låg hon där i sin ljusrosa kofta och en sjal med massor av katter på som jag köpt i Kina några månader sedan. jag är så himla glad att jag hann ge henne den. sjukhuspersonalen hade gjort jättefint med ljus, fintäcke med brodyr och två rosa gerberor i händerna. det låter ju fånigt att skriva, men det såg verkligen ut som att hon skulle kunna vakna vilken sekund som helst. det gjorde hon ju såklart inte.

den första februari är lilla julafton. eftersom jag inte var med på riktiga julafton i julas, så litade mormor på att jag skulle komma hem den första februari. och hon gav sig fanken på att hon skulle hålla ut tills jag kom hem. och mycket riktigt ilade jag hem, kom hem den 26 och min mormor blev så himla glad. jag fick träffa min fina lilla mormor innan hon försvann.

jag kommer sakna henne.

translation:
my grandmother passed away today at 2 pm. i'm going to miss her.

/Stina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar