lördag 1 september 2012

det är inte meningen att den här bloggen ska vara full av upprepningar, men av någon anledning vill inte min iphone koppla upp sig mot diverse nätverk lika lätt som stinas, alltså måste jag låna hennes telefon, viiilket leder till att jag ba blir jätteefter i allt.

a men ni fattar. förlåt liksom. jag vill ju fortfarande dela med mig av min bild av moskva.

vi rivstartade den här resan lite. bara kastade oss in europas största stad med huvudet före! något överväldigande kanske. nu har vi varit här i nästan en vecka, och jag förstår mig givetvis bra mycket bättre på staden nu än jag gjorde i måndags, men det känns fortfarande som att det finns mer att ta in än vad jag är mottaglig för. den här staden är så KOLOSSAL på alla sätt.

roligt tycker jag: att moskva är den perfekta mixen av europeisk och asiatisk storstad. tittar vi på arkitekturen känner vi igen de europeiska stildragen, (med en färgpalett som, något förvånande, domineras av mintgrön, ljusblå och persika...) även om här också finns enorma byggnadskomplex à la bangkok typ. gatuskyltningen, neonljusen, ledningarna dragna över gator och hus (nystan), mängden människor, trafiken... allt som hämtat från vilken sydostasiatisk stad som helst. men människorna är längre och blekare här, luften kallare.
moskvabor: en härlig blandning av sura, snåla och oförstående ryssar, och extremt hjälpsamma gulliga ryssar som verkar ploppa fram ur tomma intet varje gång lonely planet plockas upp. till exempel den mycket tjusiga dam och hennes dotter som eskorterade mig och stina hela vägen till kremlinbaletten, bara för att hon inte kunde engelska bra nog att förklara för oss hur vi skulle gå.

moskva liknar inte någon annan stad jag varit i.

jag skulle kunna stanna uppe hela natten och berätta, men klockan är mycket och imorgon förmiddag reser vi ju vidare. nåja. tid för ord kommer åter. men osäkert hur mycket wifi vi kommer åt på tåget, så kanske att ni får hålla till godo ett tag.

kärlek. saga.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar