måndag 31 december 2012

Hej nya året! Så här sammanfattar vi vårt gamla:
(Sorry, this is too much for us to translate... Use the translate thingy!)

Hur har ert 2012 varit?
Saga: En jakt efter vuxenpoäng (min mamma skrattar åt mig och säger att jag inte är vuxen förrän jag har fått kvarskatt, typ). Första halvan var hektisk med en massa beslut och ansvar som hör mitt nya "vuxna" (läs: mindre tonåriga) liv till. Andra halvan har jag ju bara haft semester...
Stina: Första halvan ett känslomässigt kaos utan några riktiga rutiner. Sedan 27 augusti - ett fantastiskt äventyr.

Gjorde ni något i år ni aldrig gjort förut?
(förutom att resa iväg till nya länder långt, långt borta och uppleva nya kulturer på egen hand dåra)
Saga: Flyttat hemifrån. Läst på universitetet. Försökt bestiga ett berg. Kört bil på Essingeleden.
Stina: Ätit grodlår. Varit hovmästare på bröllop. Tyckt om öl. Löneförhandlat.

Vad önskar ni att ni gjort mer?
Dansat och tagit fler saker med en klackspark.

Vad önskar ni att ni gjort mindre?
Nojat och oroat oss över hundratals mer eller mindre meningslösa saker typ skolajobbträningutseenderelationerpengaretcetcetc.

Vem har ni umgåtts med mest?
Varandra.

Är det något ni saknade 2012 som ni vill ha år 2013?
Synkroniserad kärlek.

Vem/Vilka saknade ni?
Typ ALLA där hemma som inte är med på vår resa.

Var ni gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
GLADARE!

Vad gjorde er riktigt glada i år?
Saga: Att få fira min riktiga födelsedag och all den kärlek jag fick den dagen, min och Nadjas födelsedagsfest, att äntligen boka resan, att få krama om Felix igen efter ett år, att våga vara kär igen, självklart det här äventyret i med allt vad det innebär, och alltid, alltid, alltid är jag lycklig när jag ser mina elever dansa.
Stina: Fått finfint beröm på jobbet, speciellt när jag varit hovmästare och kunden har varit supernöjd. Alla små oväntade kärleksförklaringar jag fått från många olika håll (fina brev och jag-saknar-dig-meddelanden). Att dansa! Att jag fått tillfälle att fotografera i många olika roliga sammanhang t.ex. 93ornas studentskiva och olika dansföreställningar - både onstage och backstage. Den här resan!

Vad gjorde er riktigt ledsna?
Vi blir ledsna av att se utsatta människor i de fattiga länder vi har besökt. Saga blev dessutom ledsen av att veta att människor hon älskar mår dåligt och att hon inte kan göra något åt det. Stina har blivit ledsen av mörker och bristande självbild.

Var det mest lugna hemmakvällar eller vilda partykvällar?
Livet är ju en fest.

Största misstaget?
Svårt. Vi kan faktiskt inte komma på något. Vi gör inga misstag. Eller? Eh.

Mest stolta över?
Saga: Jag är faktiskt stolt över att jag har varit självförsörjande sedan gymnasiet utan ens studiebidrag och ändå lyckats spara ihop fett med cash så att det både räckte till den här resan och blev över. Jag är stolt över hur hårt jag jobbat och att jag bevisat för mig själv att jag klarar mig på egen hand.
Stina: Vågat mer, lyckats med det jag tagit mig för och blivit mer bekväm i mig.

Hur många kysste ni?
Tillsammans har vi hunnit smaka på en del, ja.

Blev ni kära i år?
Våra kärleksliv går väl lite upp och ner, kan man säga...

Har ni haft något förhållande under 2012?
Nej, kan vi inte påstå.

Hur skulle ni beskriva era stilar2012?
Alltså. Vi har haft samma fem outfits på oss i fyra månader. Innan dess har vi mest haft arbetskläder på oss av olika slag. Vi har ingen stil.

Vart reste ni nånstans?
Saga reste till Kiruna och knatade på Kebnekaise. Stina reste till Kroatien, Tyskland och Danmark samt de årliga resorna ner till the old people i Holm och Påarp. Tillsammans har reste vi runt: två veckor i Ryssland, några dagar i Mongoliet, två månader i Kina, två veckor i Burma, två veckor i Malaysia, två veckor i Kambodja och nu är vi i Vietnam ända till slutet på januari.

Blev någon/några av era vänner föräldrar i år?
Typ tre av familjevänner till Saga fick bebis.

Ett fint minne från 2012?
Sagas minns när hon första gången fick se filmen Stina gjort med många vänners hjälp till hennes födelsedag.
Stina minns när Kummiz fick stipendium från Base23 och alla stod i kulisserna och precis skulle dansa till "i'm feeling good" och hon inte kunde låta bli att le under hela dansen.

Vad gjorde du på din födelsedag 2012?
Saga: Skottår yaay = jag hade faktiskt födelseDAG! Jag fick frukost på sängen av min syster Klara, gick på två föreläsningar på universitetet, hängde på stan med Stina och sen åt jag middag på Paus med familjen och alla de bästa kompisarna, världens bästa presentöppning hemma hos Nea och sen Marie Levau. Hade även fet fika några dagar innan och fet fest en månad senare. Ba för optimalt 5e födelsedagen-i-livet-firande.
Stina: Åt frukost på Le Petit France (som ligger i mitt absoluta favorithus i Stockholm, kollektivhuset som Sven Markelius ritat 1935) med mamma och pappa, gick på moderna museet och tittade på Yoko Ono-utställningen med Saga och Emma, hade middag/fest hemma med massor av fina människor och ett stoort efterrättsbord med cakepops, cheesecake och pannacotta. Dansade sedan loss på Sommar!

Bästa köpet?
Transibiriskabiljetterna.

Vad spenderade ni mest pengar på?
Den här resan.

Favoritprogram på TV?
Saga: The Big Bang Theory.
Stina: 16 and pregnant.

Bästa boken ni läste i år?
Art History av Stokstad och Cothren (hej fet fantastisk kurslitteratur)

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?
Gagnam style
Somebody that I used to know
Call me maybe
Jag vill ut
Flytta på dig
Al green type love (kanske inte från i år ? Men ändå)
I Will wait
(Samt för Saga alla låtar som var med i Stadsteaterns uppsättning av De Tre Musketörerna som hon jobbade på i fyra månader)

Vilket datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?
27 augusti (när vi lämnade Sverige)

Tror ni att år 2013 kommer blir bättre än 2012?
Svårt att toppa den här resan såklart men vi tror att vi blir klokare, bättre och mer bekväma med oss själva för varje dag som går. Vi tvivlar på att det blir sämre, liksom, vi har ju i princip världen framför våra fötter.

Har ni några löften inför år 2013?
Att redigera alla resebilder innan midsommar... Och vi lovar att ta bättre hand om våra gamlingar.

Vad ser ni mest framemot med år 2013?
Med risk att jinxa precis allt:
Vi ser fram emot Laos och Indien, att Nora kommer till Vietnam, att Sagas storasyster får en bebis i februari, att Stina (förhoppningsvis) börjar plugga foto i Göteborg till hösten, och så ser vi fram emot att till slut komma hem, träffa alla igen, och påbörja ett nytt kapitel av våra liv. Vi ser fantastiskt mycket fram emot att slippa januari och februari i Sverige...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar